fredag 22 augusti 2008

Jag är säker på att en stor orsak till varför det inte har gått så bra är SOKs attityd!

Jag är så glad för att antidoping arbetet hela tiden närmar sig fuskarna! Att Blonska nu åker fast är ett otroligt skönt kvitto på detta. Men det känns fortfarande som att det finns delar inom fusket som inte antidoping arbetet har lyckats slå ner än. Ett bra exempel är den aktuella frågan kring gendoping, där man kanske inte riktigt än har full koll på läget. Jag är otroligt stolt över vad vi inom ren idrott och svenska friidrottslandslaget jobbar för, nämligen att få bort fusket från idrottsarenorna. Redan från tidig ålder så får vi inom friidrotten lära oss att doping är fel och det tror jag skapar en hälsosam attityd till vår idrott. Detta tillsammans med att vi ofta blir testade och måste berätta var vi befinner oss varje dag, året om! Detta gör att det blir svårare att fuska för de som ens tänker tanken. Sverige är skulle jag vilja påstå det ledande landet inom antidoping arbetet. Inte bara genom vad som sker med utvecklingen av tester, utan även i samarbetet mellan aktiva och antidoping arbtet. Men det finns länder där samarbetet mellan antidoping arbetet och idrotten inte fungerar så bra och därför skall vi vara stolta över att vi i Sverige ligger så långt fram i utvecklingen som vi gör. OS är otroligt kul att kolla på, men jag lider med det svenska laget som inte går så bra. Jag är säker på att en stor orsak till varför det inte har gått så bra är SOKs attityd! De känns mer som poliser än som ett stöd i fråga om vad de kräver av truppen. Jämfört med de OS då jag har varit med (2000-2004) så känns attityden mycket hårdare och tuffare till detta OS. Staten pytsar in en massa pengar i SOKs satsning och den bördan har blivit mer och mer jobbig att bära för SOK. Det känns som om de krav som har ställts på de aktiva innan och under OS från SOKs sida har skapat en onödig börda på de aktiva. Detta i sin tur skapar en dålig, allvarsam stämning som jag är säker på märks i truppen. SOK har glömt bort vad idrott handlar om, deras fokus ligger på medaljer och höga placeringar, som genererar i status och sponsorer istället för prestationen i sig. Vi inom friidrotten har jobbat med lagkänslan under många år och jag vet att stämningen inom truppen smittar av sig på resultatet. SOK har fått storhetsvansinne. Vi kan inte jämföra oss med Kina eller USA och därför krävs det lite mer fingertoppskänsla i uttagningar och i SOKs aproach gentemot idrotts Sverige. SOK visar ingen respekt eller ansvar gentemot idrotts Sverige. De stjälper hellre än hjälper idrotter och idrottare. Ett OS kan vara skillnaden mellan att en sport får tillräckligt med sponsorer eller kan nyrekrytera aktiva och ledare. Nej byt ut dessa maktgalna gubbar, med storhetsvansinnne och en stelbent filosofi som sitter i SOKs styrelse och byt ut dem mot kompetent folk som kan arbeta med människor på ett pedagogiskt och psykologiskt konstruktivt sätt och som har lite nya ideér. Det behövs ett paradigmskifte inom SOK, för en rejäl tankeställare lär de få efter Peking...

Robert Kronberg

Inga kommentarer: