tisdag 10 mars 2009

Tema Doping!

Det andas korridor och böcker, förväntan och puls. Kliver in på Östra Skolan, Hudiksvall. Tema för dagen: Doping, droger, gymvärlden och IOGT. Själv är jag inbjuden att snacka Ren Idrott. Dom blir en aning överraskade. Av vana och disträ oinspiration ser man hur första gänget till min ”föreläsning” långsamt släntrar in i rummet. Mina adepter för dagen ett gäng 15-åringar klass 9. Totalt ca 120 elever uppdelade på tre grupper.
- Välkommen!
- uh!! …Morron…
- Så, ”Doping va´e´de´?
- Uh! Va!?
Det går hem varje gång. Plötsligt ser man sig lite nervöst omkring, frågande och funderande. Vad menar hon? Ska jag tänka till? …
- Precis, använd papperet ni fick och ge mig ett ord, en mening om vad Doping är för dig! - Ni har en minut!
Man ser förändringen. Pennan skriver, tanken kommer igång och små diskussioner skapas.
- Minute up!
Jag har fångat deras intresse. Hårt håller man i sin papperslapp och lyssnar intensivt de resterande 40 minuter som vår föreläsning/diskussion/samtal pågår. Vi avverkar dopingens historia, blir generade över penis och tjurtestiklar, skrattar åt ungerska dopingkontrollanter som motar in en i spegelbeklädda toaletter och uppmanar att ”spread your legs” och vi förfasas över de konsekvenser som blir genom användande av otillåtna preparat.
Så, vad är doping?! Plötsligt verkar frågan logisk och jag får många svar.
- ”Fusk!”,
- ”Det är när man tar droger för att förändra sin kropp så man får mer muskler!”
- ”Farligt!”
- ”Doping är när man tar droger/steroider för att prestera bättre eller må bättre. Det är inte alltid som det går bättre!”
- ”Fel!”
- ”Doping är otillåtna tabletter som gör att man tex får bättre syreupptagningsförmåga!”
- ”Förbjudet!”
- ”Förstörelse för en själv och andra!”.
Alla har rätt. Alla har tänkt till och alla förstår. Tempot och klivet ur klassrummet ligger plötsligt på en annan nivå. Borta är det trötta och oinspirerade. Ut går samtal och tänkande diskussioner. När jag kliver ut andas fortfarande korridor och böcker och känns det roligt att vara i skolans värld. En värld i förändring och insupande av kunskap! Idag Tema Doping!

Note: På Östra Skolan i Hudiksvall går ca 460 högstadieelever åk 7-9.

Inga kommentarer: