måndag 26 januari 2009

Skidskytteglädje och Stjärtvick!


Ögonblicket hon ställer sig där slutar vi andas. Fokuseringen total och den för mig okontrollerade nervöshet gör sig påmind då jag själv känner att nu, nu jäklar gäller det. - Kom igen, Helena! Bom! Aha!!! Men vad gör det. Ledarinnan Neuner fick 5! Likt en Piltscher kopia rusar jag efter henne. Heja, heja - öka!! Kom igen! Barn och man lika entusiastiska och eftermiddagskaffet blir en halvljum belöning när hon äntligen går imål. 2:a, men en segrare! Vinterstudion är en succeé och våra sidåkande förebilder ger oss spänning, dramatik och glädje som väl aldrig skådats. Iallafall inte på länge. Vi naglar oss fast, 2,3,8 timmar framför tv:n och inspireras till att damma av skidor och ladda. Min dotter är 5. Ifjol upptäckte hon Skidskytte. Som Lotta på Bråkmakargatan förklarade hon att skate-åkning är likt slalom. Man svänger lite höger, lite vänster och vickar lite på stjärten så är det klart. Det enda hon var en smula bekymmrad över var bössan. Det är ju, trots allt, del av utrustningen. Vår granne heter Börje. En underbart kreativ handyman som fixar det mesta så när min dotter påpekade detta dilemma fanns det en snabb lösning. Av en snyggt hyvlad planka skapades en bössa och av ett lämpligt avsågat platsrör det oh så viktiga siktet. Remmar nitades fast och paketet var komplett. En fröjd för ögat var denna varelses kämparanda då hon fram och åter, samt med en runda av och till, formligen flög fram. Vickde så snyggt på stjärt, slängde sig i diverse snödrivor, laddade och sköt. Pam, pam, pam, pam, pam. Full house. På med bössa och full fart igen. Hon strålade. Vi älskar att inspireras och våra barn är tydliga exempel på att förebilder skapar betydelse och en närvaro som är enorm. "Dom kan" och "jag vill" mentaliteten skapas. Vi måste värna om den styrka vi förebilder besitter. Jag är så stolt över att kalla er alla; Mina ambassadörer.

Ren Idrott//Mia

Inga kommentarer: