måndag 10 november 2008

Hur svårt kan dé vá?


MITT MÖTE MED EN MÄSTARE
Skrivet av: Erik Hörstadius, 2008-11-09 23:42 /Publ. Nyheter24 Blogg

Under OS i Peking satt jag i (Rickard) Olssons studio och kommenterade skeendet. Ett sjukt roligt uppdrag. Tänk att få sport-tycka inför snudd på miljonpublik, dag efter dag.Sjukt roligt, alltså. Men också ansvarsfullt. I ett av programmen prövade vi att "tycka synd om tyskar". Varvid Rickard sa att han fortfarande tänkte "Hitler, Hitler, Hitler, Hitler" när Tyskland kom på tal. Ilske-mailen haglade (enligt kvällspressen). Tysk och fransk press skrev om det svenska påhoppet. Själv sa jag säkert också en del dumt under programserien. Dock inte med internationella konsekvenser. Däremot med konsekvenser för egen del. När en av programmets gäster, Kerstin Dellert, berättade att hon skjutit lerduva och faktiskt fått träff på några, sa jag något i stil med: - Då skulle du i alla fall spöa Håkan Dalby. (Dalby var ett av våra guldhopp - men missade finalen i dubbel trap med en duva.) Min elakhet åhördes av Håkan efter att han kommit hem från Peking. Han blev sur. Och ringde därför upp mig för en utmaning: jag skulle minsann få se hur svårt det var... Och i helgen var det dags! En dubbel trap-serie består av 50 duvor. Håkan gav mig ett handikapp på 40 duvor. Jag ledde alltså med 40-0 från start, där vi ställde upp oss på skjutplattorna i Haninge inför en publik på två skyttar och en antidopingaktivist. Jag ska inte ens försöka dra ut på spänningen. Håkan vann med 49-41. Dvs han missade totalt en duva, jag träffade totalt en. Håkan var en skön kille. Glädjande nog berättade han att han satsar mot London 2012. Jag kommer att hålla på honom stenhårt; det var verkligen imponerande att se honom. Dels för den fullständigt osannolika träffsäkerheten, dels för fokuseringen, trots det klena motståndet. Sensmoralen med den här berättelsen skulle kunna vara, att man ska vara försiktig innan man hånar folk som satsar hårt och misslyckas. Men nu fick jag ju träffa Håkan och ha skoj på skjutbanan - och vann alltså på mitt hån. Så ni får klara er utan sensmoral. Eller komma på en egen.

Inga kommentarer: