tisdag 25 november 2008

Montgomery tog OS-guld dopad


Publicerad 2008-11-24 18:37 //DN Sport
Amerikanske sprintern Tim Montgomery som stängdes av för dopning trots att han aldrig testades positiv erkänner nu att han hade dopat sig med testosteron och andra hormonpreparat inför OS i Sydney 2000.
- Jag har en guldmedalj som jag sitter på som jag inte tog tack vare min egen förmåga, säger Montgomery, som var med i det vinnande laget på korta stafetten i Sydney.Det amerikanska guldlaget kan nu bli av med sina medaljer.
- Jag vill inte ta ifrån någon annan deras prestation, det handlar bara om min egen. Och jag ber om ursäkt till de andra medlemmarna i stafettlaget om det blir så.
Erkännandet finns med i en intervju med Montgomery som ska sändas på tisdagen i den amerikanska tv-kanalen HBO.
Montgomery åkte aldrig fast i ett dopningstest. Det var hans inblandning i den så kallade Balco-skandalen som gjorde att han blev avstängd. Just nu avtjänar han ett nioårigt fängelsestraff för checkförfalskning och heroinlangning.
Till skillnad mot sin förra sambo, sprinterdrottningen Marion Jones, har Montgomery tidigare vägrat erkänna dopningen.
- Varför gjorde jag det? Det är en fråga som jag tänker på varje dag, när jag vaknar och varje kväll när jag somnar.

//Från TT

Inga kommentarer: