måndag 22 juni 2009

Lasse Anrell i Morgonzoo dissar - och jag, ja håller med!

Plötsligt fångade han mitt intresse. Rösten lät bekant, och då han i egenskap av sitt outtömliga ordförråd började ge sin mening i detta med marknadsföring och pengar i sportrelaterade sammanhang, hörde jag att Rix FM morgonens gäst var, Lasse Anrell och frågan hissad eller dissad var just - varför ett stort bolag som Volvo i dessa ekonomiska finanskriser sponsrar en världsomfattande segeltävling med x-antal miljoner kronor - tyckte precis att han sa 600 - kan det stämma? och kan verkligen siffran "700 000 åskådare på plats" vara rätt?. Enorma pengar pumpas dagligen ut från, ibland, outtömliga marknadsföringskonton och vi som betraktare och debatterare förbluffas. Är det verkligen värt det och kommer jag som konsument att köpa just den produkten, associerat med just det varumärket för att det syns? Kanske. Läste för ett tag sen en intressant artikel med Lance Armstrong, ni vet, han den sjufaldige vinnaren av Tour de France, som iår vid 38-års ålder gör comback och driver sitt "företag" "Planet Armstrong - Live strong"! Där ,målet är att samla in pengar till cancerforskning. Det finns ett syfte. För, menar Armstrong, att han annars satt där med ett visst varumärke på skjortärm eller keps egentligen bara skapar ett motstånd och en undran till hur mycket han egentligen blivit betalad till att ha det på sig. Jag förstår hans point. Iår har RI drivit mycket gällande CSR - Corporate Social Resposibility där bla Skandias Sponsringschef utalade sig om sitt engagemang: "Ett starkt varumärke med en CSR-profil kan vara något som gör skillnad när privatpersoner eller företag ska göra sina val". Jag håller med om det. Nog för att segling kan vara sommarfräscht och en underbar sport, men påverkar det mig och mina val? Nej, inte mycket. Fortfarande står mina två toyota väl förankrade på gårdsplanen - inte en volvo så långt ögat når!

Inga kommentarer: