måndag 20 april 2009

Ebba Nyberg är tillbaka efter två års dopningsavstängning:

”Fysiskt håller jag. Mentalt vet jag inte”. Elitsimmaren Ebba Nyberg åt kosttillskott och fick i sig ett otillåtet ämne. Straffet: Två års avstängning för dopning. Nu har hon gjort comeback.
– För mig har det varit en personlig katastrof. Men det har fört något gott med sig, säger Nyberg, som siktar på att ta sig tillbaka till toppen.
Ebba Nyberg har vunnit betydligt viktigare tävlingar än Mora Cup för några veckor sedan. Men den 26-åriga stockholmaren har aldrig haft så stora känslor efter ett lopp.
– När det var över kändes det mest skönt. Det har hänt så mycket de senaste ett och ett halvt åren, säger Nyberg.
Comebacken var ett nytt kapitel i den långa följetongen som tog fart i december 2006.Det var då hon åkte fast för dopning. Hennes prov visade spår av det förbjudna ämnet androstriendion.
Neptunsimmaren – som bara några dagar efter testet var med och satte nytt svenskt rekord på 4x50 m medley – hävdade att hon måste ha fått i sig substansen genom ett kosttillskott. Simförbundet dömde henne till sex månaders avstängning, som förlängdes till två år av Riksidrottsnämnden (RIN).
Fallet fick stor uppmärksamhet eftersom det var första gången en svensk simmare åkte fast för dopning.
– För mig var det en personlig katastrof att bli avstängd. Jag fick inte göra det jag tycker mest om. Det blev ett stort tomrum och jag bytte liv helt – utbildade mig till kostrådgivare och personlig tränare.
Ebba Nyberg började också att hålla föreläsningar hos idrottsklubbar om riskerna med kosttillskott. Budskapet: Gör inte om mitt misstag.
– Det finns alldeles för lite information om vad som är tillåtet och inte. Jag kände en stor maktlöshet, säger Nyberg, som inte noterat någon tydlig attitydförändring till kosttillskott bland simmarna.
– Uppmärksamheten runt mig varade i för kort tid för att det skulle påverka. Jag har sett folk som har fortsatt att äta kosttillskott och det blir jag chockad över. Det är jättetråkigt. Redan när avstängningen kom bestämde Ebba Nyberg att den inte skulle innebära slutet för hennes simkarriär. Hon fick inte träna med sin klubb, utan åkte runt bland olika simhallar i Stockholmsområdet.
Inför comebacken tränade hon upp till 15 pass i veckan.
–  Jag vill inte sätta för stor press på mig själv, men jag hoppas kunna komma upp på elitnivå igen. Mitt första mål är SM i sommar. Fysiskt är det ingen tvekan om att jag håller. Om jag orkar mentalt är en annan sak.
Hur har reaktionerna varit över att du är tillbaka?– Jättebra. Jag har haft bra kontakt med flera av mina gamla tränare. Många blev chockade när jag sade att jag skulle fortsätta, men de har bara uppmuntrat mig. Jag har aldrig känt mig som en fuskare och de som känner mig vet att jag aldrig skulle dopa mig.

Petter Nilsson
Publicerat i DN Sport 20090420 10:04

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Publicerat i DN Sport 20080420 10:04" Är det inte 2009?

Ren Idrott sa...

Absolut, vi ändrar datum på källan och tackar för påpekandet.

RI Red