onsdag 8 april 2009

Praktikant del 3

Hejhej :)

CSR - Corporate Social Responsibility på svenska ungefär="företagens medborgaransvar".
(Det kommer stå om CSR i vårat nyhetsbrev för april-juni och om Skandia och deras sammarbete med CSR. Annars går det att läsa om det på Wikipedia bland annat!)

CSR handlar ju om att sponsra någon/något, kanske ett företag som Ren idrott eller som en idrottsstjärna.
Många ser på företag som är inblandade med CSR som ett tryggt företag, någon man kan lita på o.s.v. Men om ett företag skulle sponsra en idrottsstjärna som sedan dopar sig, vad händer med tryggheten då?

Mia bad mig skriva om hur jag själv skulle reagera på det, och jag vet inte helt säkert faktiskt. Jag antar det beror på vilket företag eller vilken idrottsstjärna. Men om vi säger att min bank börjar sponsrar en idrottstjärna, en sprinter och 2 månader senare så dopar han/henne sig.. inte en sådan big deal antar jag.. jag menar det kan ju hända de flesta, att man ser upp till fel person..
Men jag skulle bli irriterad om idrottstjärnan fortsätter med doping och min bank fortfarande sponsrar.

Det här är svårt att skriva om och man vet nog inte hur man skulle reagera innan det faktiskt inträffar. Men jag skulle antagligen rycka på axlarna och tänka " åh, ännu en till idiot som dopar sig." Och sedan fortsätta med mitt liv.

MVH Elin

Inga kommentarer: