onsdag 4 februari 2009

Jurjeva misstänkt för dopning


Den ryska tidningen Komsomolskaya Pravda har gått ut med namnen på de tre ryska skidskyttar som enligt uppgift testat positivt för dopning vid världscuptävlingarna i Östersund i december. På damsidan handlar det om världscupledarinnan Jekaterina Jurjeva och Albina Achatova (totalsexa). På herrsidan namnges Dmitrij Jarutjenko, som var med i det stafettlag som vann VM-guld både 2007 och 2008. Internationella skidskytteförbundet (IBU) vill dock inte gå ut med några namn förrän B-proven är klara.Men IBU-ordförande Anders Besseberg menar att de tre ryssarna inte testats positivt för epo, som tidigare uppgetts, utan att det handlar om ett helt nytt ämne.
- Vi pratar inte om epo här utan om ett helt nytt preparat, säger han.
- Jag ser det här som ett stort genombrott i kampen mot dopning.
Svenska förbundskaptenen Staffan Eklund vill inte kommentera dopningsfallen förrän han får bekräftelse från IBU vilka tre skidskyttar det verkligen handlar om.
- Att rysk media har sagt det är en sak, jag vill kolla upp det här med vår egen organisation innan jag säger något, säger Eklund till TT.
- Jag känner ju precis som dem, att man vill vänta.
Men om det nu skulle visa sig att det handlar om dessa tre ryssar?
- Då är det oerhört tragiskt. Och om det är så hoppas jag att man verkligen markerar med kraft mot det här. Mot hela nationen och inte bara mot de aktiva.
Carl-Johan Bergman, som tillsammans med den svenska truppen reser till skidskytte-VM i Sydkorea på fredag, vågar inte heller han uttala sig om anklagelserna.
- Nej, jag vågar inte säga något om detta än eller vad jag tycker, säger skidskytten till TT när han nås av nyheten.
- En anklagelse är en anklagelse tills svaren på B-proven kommer.
Att det är så pass stora namn som är misstänkta för dopning tycker Bergman har mindre betydelse:
- Det spelar egentligen ingen roll vilka personer det handlar om. Ingen ska hålla på med dopning. Jag hoppas bara att de som fuskar åker dit.

Från TT / Publ DN Sport 2009-02-04
Foto: Scanpix

Inga kommentarer: