onsdag 26 augusti 2009

"Nytt betygssystem får kritik"

... och trots en positiv inställning till en mer strukturerad och kravbenägen skolpolitik måste jag i detta hålla med. Ännu ett "drag" att förbättra urvalsgrupper och höja elevers motivation till att prestera håller inte. Jag vill kalla detta - rent kränkande och ypperligt diskriminerande för oss "äldre" som tidigare tagit vår examen med det då gällande toppbetyget. Nu nedgraderas detta och plötsligt kommer sökande med 2,5 poäng extra - så kallade - meritpoäng, att ligga på topp i urvalsgruppen. Frågan är vad de fått sina "meriter" ifrån. Skolan är en institution, en begränsad omgivning, dock mycket lämplig för teoretiska studier. Livet, det finns utanför och det är där vi lär oss. Samhälle, kommunikation, moral och värderingar. Det om något som bör kallas "merit". Jag föreslår att "vi gamla" med livserfarenhet kräver de 2,5 poängen för just detta. Vilken styrka.
Att detta direkt kopplas till sportens värld är att ta nästa steg i morgonens tankebanor - eller löparbanor, kanske. Ska de gamla rekorden suddas ut? Detta då vi vet att det under sportens "storhetstid" a'la - 70, -80 och delvis 90-tal användes och utnyttjades en hel del doping och otillåtna preparat. Är det rättvist att "vi rena" nu brottas med och mot rekordnivåer som stått sig i årtionden? Kanske. Vem är vi som påstår att alla dopade sig bara för att året var 1988? Vad hände med alla rekord som satts av hyllade idrottsstjärnor som aldrig åkt dit för doping men trots årtiondet låg på topp. Skall även dessa fördömmas ... eller.
Så hur gör man här egentligen? Skall man bedömas efter gällande förutsättningar och göra urval och- eller räkna rekord därefter? Absolut!
Så alla politiker, inom skolan och sportens värld. Fokusera. Lägg tid, resurser och budget på det som för oss framåt. Skolan och världen utanför behöver en mix av meriter och kunskap och likt sportens värld, på den arena som skall vara renast och mest lärorik av dem alla, där... där bör vi alla konkurrera, tävla och utmanas på lika villkor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller verkligen med, över min döda kropp att jag låter dessa moderater ta ifrån mig mina meriter. Do anmälan blir det och jag rekommenderar alla att anmäla borgarna för ålders diskriminering