fredag 21 augusti 2009

Vapnet mot dopning -– en ny musikvideo

Jamaicas spelar reaggelåten för skolbarn och för föreningar.
Jamaicas dominans på sprintbanorna fortsätter. Samtidigt är landets anti-dopningskommission bara ett år gammal.
– Många tror att det inte görs särskilt många tester hos oss, men det gör det, säger Shelly-Ann Fraser, världsmästare på 100 meter.
Den lilla önationen har knappt tre miljoner invånare. Det motsvarar en tredjedel av Sveriges befolkning och bara en hundradel av USA:s. Men på sprintbanorna vid OS i Peking och friidrotts-VM i Berlin har Jamaica utklassat alla. Dominansen har väckt misstankar och nyligen avslöjades också fallet med de fem dopningsmisstänkta jamaicanska friidrottarna, som tills vidare friats av den egna antidopningsbyrån, men fortfarande riskerar avstängning. De fem kommer inte att tävla under VM. Landets idrottsminister, Olivia Grange, vill inte uttala sig om fallet, men försäkrar att Jamaica tar krafttag mot dopningen.
– Vårt antidopningsprogram har varit i gång i ett år nu. Vi tror starkt på att vårt utbildningsprogram är centralt för att få ut budskapet, säger Grange.
– Jamaicas regering är engagerad i kampen mot dopning inom idrotten.
Som ett led i arbetet presenterade Olivia Grange på torsdagen en musikvideo som ska användas på skolor och på idrottsklubbar. Budskapet är enkelt – "Vi klarar oss bra utan droger" – och levereras i en klatschig förpackning till reggaerytmer. ”We don't need no dope”
– Den ska spelas på radio, i tv och på internet. Den är medryckande, säger Olivia Grange till TT och gnolar på den centrala textraden.
– We don't need no dope to cope.
Även idrottarna, som världsmästaren Shelly-Ann Fraser, talar sig gärna varma för kampen mot fuskarna. Den 22-åriga sprintstjärnan vann även OS-guld i Peking i fjol, ett guld som ändrade hennes liv på mer än ett sätt.
– Jag kan inte ens räkna hur många gånger jag testats efter OS. Men jag har inte emot det, jag stödjer deras jobb, säger Fraser.
– Jag vet hur förödmjukande det är för dem som testas positivt, det är inte en väg jag vill gå. Jag vet att det finns många barn som ser upp till mig. Jag vill inte göra dem besvikna.

Aftonbladet/Sportbladet Publicerad: 2009-08-20

Inga kommentarer: