fredag 21 augusti 2009

”Ryskorna är inte heller så snygga”

Nu ger sig Patrik Sjöberg in i könsbråket i VM
Könsbråket kring Caster Semenya har retat upp höjdhoppslegendaren Patrik Sjöberg, 44Nu går han till angrepp mot konkurrenterna som smutskastat sydafrikanskan.
– Ryskorna är inte heller så snygga. Är man mer kvinnlig bara för att man har två kilo smink i ansiktet?, säger Sjöberg.
De senaste dagarna har det stormat rejält kring Caster Semenya och huruvida hon är en kvinna eller man. Den överlägsna vinnaren på 800 meter har ifrågasatts av såväl experter som konkurrenter.
– För mig är hon ingen kvinna, sa till exempel italienskan Elisa Cusma Piccione.
– Semenya kommer inte klara könstestet. Hon är som en man, inte en kvinna, sa ryskan Maria Savinova.
Nu går den som vanligt frispråkige Patrik Sjöberg också till attack – men mot belackarna.
– Vad kvinnlighet är ligger så klart i betraktarens öga, säger Sjöberg som inte tycker att Semenya är mindre kvinnlig än flera andra friidrottstjejer i VM.
– De som springer 100 meter, 200 meter och 400 meter tilltalar inte mig i min syn på vad kvinnlighet är. De har smink och hårförlängning men annars är det ingen skillnad på sydafrikanskan och de andra.
Även ryskan Marina Savinova får sig en rejäl släng av Sjöbergs slev.
– Ryskorna är inte så snygga heller och ryskan som uttalat sig, gör två kilo smink henne mer kvinnlig? Jag tycker inte det är någon större skillnad.
Varför tror du de går på så här hårt?
– De är väl bara avundsjuka för att de inte kan springa lika snabbt.
Tycker du att det är rätt att könstesta henne?
– Jag fattar inte det där. Alla tjejer gör ett könstest och alla har ett certifikat på att de är kvinnor. Jag förstår inte varför de gnyr om det här, men de kanske inte litar på sydafrikanerna, säger Sjöberg.
– Men det där är ju lätt att reda ut. Det är en tops på tungan sen ser man ganska snabbt om det är x eller y.

Marcus Leifby
Aftonbladet/Sportbladet Publicerad: 2009-08-21


Patrik Sjöberg om ...alla dopningsrykten...
– Folk börjar tro att jag också var dopad bara för att jag var jävligt bra och tävlade under det som nu kallas ”det glada dopnings 80-talet”. Jag tycker det är fel att smutskasta alla gamla rekord och hävda, utan att någon har blivit fälld, för att de var dopade.
– Det är en jävla myt att det var lättare att dopa sig på min tid. Alla ska inte belastas för det som hände bakom järnridån. Jag blev testad på alla galor och mästerskap och jag gömde mig aldrig för någon.
... om dopningsavstängningar...
– För att få bukt med problem tycker jag att man ska gå tillbaka till fyra års avstängning som det var på vår tid. Det avskräcker mer än två år som det är nu. Blir man avstängd i fyra år, då kommer man inte tillbaka.

Inga kommentarer: